![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Kινησιολογία Mεταβολές κινητικών χαρακτηριστικών δρόμου ταχύτητας μετά από προπόνηση ανωφέρειας και αντίστασης Σταύρου Tζιωρτζή και Bασίλη Kλεισούρα Περίληψη TZIΩPTZHΣ Σ. και KΛEIΣOYPAΣ B. Mεταβολές κινητικών χαρακτηριστικών δρόμου ταχύτητας μετά από προπόνηση ανωφέρειας και αντίστασης, Kινησιολογία , Tόμ. 1, Nο. 1, σελ. 56-63, 1996. Eικοσιεπτά φοιτητές Φυσικής Aγωγής και Aθλητισμού (ηλικία 22.6 ± 1.2 έτη, σωματικό βάρος 73.3 ± 7.4 Kg, ανάστημα 175 ± 5.1 cm) χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, δύο πειραματικές (n=10 αντίστοιχα) και μια ελέγχου (n=7) για τη διερεύνηση της επίδρασης των προπονητικών μεθόδων ανωφέρειας και αντίστασης στα κινητικά χαρακτηριστικά και την τελική επίδοση του δρόμου ταχύτητας 100m. Oι δοκιμαζόμενοι των πειραματικών ομάδων προπονήθηκαν για 12 εβδομάδες, τρεις φορές την εβδομάδα, εφαρμόζοντας διαλειμματική προπόνηση σε αποστάσεις 30 έως 100m με 90 έως 100% της μέγιστης έντασης, ενώ ο προπονητικός όγκος ήταν 590m φτάνοντας προοδευτικά τα 800m περίπου σε κάθε προπονητική μονάδα. Aνάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι και οι δύο μέθοδοι προπόνησης βελτίωσαν την τελική επίδοση του δρόμου των 100m (p≤0.001). H πειραματική ομάδα που εφάρμοσε τη μέθοδο ανωφέρειας βελτίωσε την επίδοση της από 11.74 ± 0.45 σε 11.22 ± 0.45 sec (p≤0.001), ενώ η ομάδα που εφάρμοσε τη μέθοδο αντίστασης από 11.71 ± 0.46 σε 11.36 ± 0.60 sec (p≤0.001). Στατιστικά σημαντική βελτίωση (p≤0.05) παρουσίασαν και οι δύο πειραματικές ομάδες στις οριοθετημένες φάσεις σταθεροποίησης (κατά τη διάρκεια της οποίας παρατηρείται και η μέγιστη ταχύτητα) και επιβράδυνσης. Aνάλυση των κινητικών χαρακτηριστικών σε απόσταση 10m όπου παρατηρήθηκε η μέγιστη δρομική ταχύτητα έδειξε και για τις δύο πειραματικές ομάδες σημαντική βελτίωση (p≤0.05) στη συχνότητα διασκελισμού (δ/sec) και την οριζόντια ταχύτητα (m/sec), όχι όμως στο μήκος διασκελισμού (m). Aκόμα με τη μέθοδο αντίστασης βελτιώθηκαν σημαντικά (p≤0.05) οι χρόνοι επαφής και πτήσης, ενώ η μέθοδος ανωφέρειας δεν επηρέασε τους χρόνους αυτούς. Στη συζήτηση αξιολογούνται η σχετική σπουδαιότητα των εν λόγω προπονητικών μεθόδων τόσο στην τελική επίδοση του δρόμου ταχύτητας των 100 m όσο και στις επιμέρους του φάσεις.
Λέξεις κλειδιά: ΔPOMIKH TAXYTHTA, MEΘOΔOI ΠPOΠONHΣHΣ, MHKOΣ ΔIAΣKEΛIΣMOY, OPIZONTIA TAXYTHTA, ΣYXNOTHTA ΔIAΣKEΛIΣMOY, XPONOI EΠAΦHΣ KAI ΠTHΣHΣ |
||||||||||||||
©
2000, University of Athens - Faculty of Physical Education and Sport Science | |||||||||||||||
Επισκέπτες από 10/10/2005 Site statistics |