Αρχική Σελίδα

Τομείς δραστηριότητας

Εκπαίδευση

  • Τα μαθήματα που προσφέρονται είναι:

1. Κινητική Συμπεριφορά

2. Αθλητική Ψυχολογία

3. Άσκηση και Ψυχική Υγεία

4. Εφαρμοσμένη Αθλητική Ψυχολογία

5. Αθλητική Ηθική

  • Εργαστηριακά μαθήματα Κινητικής Συμπεριφοράς και Εφαρμοσμένης Αθλητικής Ψυχολογίας.

  • Καθοδήγηση και τεχνική κάλυψη εργασιών, διπλωματικών εργασιών και διδακτορικών διατριβών.

 

1. Κινητική Συμπεριφορά

2.5 δ.μ. (2 ε.ω. Θεωρία, 1 ε.ω. Εργαστήρια) – 4ο εξάμηνο

Διδάσκοντες: Ι. Ζέρβας, Καθηγητής & Μ. Ψυχουντάκη, Λέκτορας

Γενικοί στόχοι μαθήματος:

Η κατανόηση των νευροψυχολογικών εννοιών που συντελούν στον έλεγχο, στη μάθηση και στην εκτέλεση κινητικών δεξιοτήτων. Η ενημέρωση γύρω από τη διεθνή έρευνα και βιβλιογραφία σε θέματα Κινητικής Συμπεριφοράς. Η κατανόηση των τεχνικών μέτρησης ψυχοκινητικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων. Η εξοικείωση με το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή ερευνητικών εργασιών στο χώρο της Κινητικής Συμπεριφοράς.

Αξιολόγηση της απόδοσης:

Εργαστηριακές ασκήσεις, γραπτή εξέταση.

Θεματικές ενότητες (διδακτικές ενότητες):

01. Εισαγωγή στη μελέτη της Κινητικής Συμπεριφοράς

02. Κινητικές δεξιότητες και ικανότητες

03. Νευρικό σύστημα και κινητική συμπεριφορά

04. Μνήμη, αντίληψη, προσοχή

05. Επεξεργασία πληροφοριών

06. Ανατροφοδότηση

07. Θεωρίες μάθησης και ελέγχου των κινήσεων

08. Νοερή προπόνηση

09. Φυσική δραστηριότητα και πνευματική απόδοση

10. Η κινητική μάθηση στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Ζέρβας, Ι. (1994). Εισαγωγή στην κινητική συμπεριφορά- Κινητικός έλεγχος και μάθηση. Αθήνα: Έκδοση Ι. Ζέρβα.

Rose, D. J. (1998). Κινητική μάθηση και κινητικός έλεγχος-μια πολυδιάστατη προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: University studio Press.

Schmidt, R. A. (1991). Κινητική μάθηση & απόδοση. Αθήνα: Αθλότυπο.

 

2. Αθλητική Ψυχολογία

2.5 δ.μ. (2 ε.ω. Θεωρία, 1 ε.ω. Εργαστήρια) – 5ο εξάμηνο

Διδάσκοντες: Ι. Ζέρβας, Καθηγητής & Μ. Ψυχουντάκη, Λέκτορας

Γενικοί στόχοι μαθήματος:

Η ανάλυση των ψυχολογικών εννοιών που συντελούν στον έλεγχο της αθλητικής συμπεριφοράς και στη μεγιστοποίηση της αθλητικής προσπάθειας και απόδοσης. Η ενημέρωση γύρω από τη διεθνή έρευνα και βιβλιογραφία σε θέματα Αθλητικής Ψυχολογίας. Η κατανόηση των τεχνικών μέτρησης ψυχολογικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων. Η εξοικείωση με το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή ερευνητικών εργασιών στο χώρο της Αθλητικής Ψυχολογίας.

Αξιολόγηση της απόδοσης:

Παρακολούθηση, γραπτή εξέταση.

Θεματικές ενότητες (διδακτικές ενότητες):

01. Εισαγωγή στην Αθλητική Ψυχολογία

02. Προσωπικότητα

03. Κίνητρα

04. Αθλητικό στρες, ψυχική επιβάρυνση

05. Τεχνικές ψυχολογικής παρέμβασης

06. Ηγετική συμπεριφορά

07. Συνοχή – Σύμπνοια Ομάδας

08. Προγράμματα ψυχολογικής προετοιμασίας

09. Τυπικά ψυχολογικά προβλήματα που απασχολούν τον προπονητή

10. Οι επιδράσεις του αθλητικού συναγωνισμού στα παιδιά

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Ζέρβας, Ι. (1993). Ψυχολογία φυσικής αγωγής και αθλητισμού. Αθήνα: Έκδοση Ι Ζέρβα

Martens, R. (1987). Προπονητής και αθλητική ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: SALTO

Παπαϊωάννου, Α., Θεοδωράκης, Γ., Γούδας, Μ. (1999). Για μια καλύτερη διδασκαλία της φυσικής αγωγής. Θεσσαλονίκη: SALTO.

 

3. Άσκηση και Ψυχική Υγεία

2 δ.μ. (2 ε.ω. Θεωρία)

Διδάσκων: Ι. Ζέρβας, Καθηγητής

Γενικοί στόχοι μαθήματος:

Η κατανόηση των ψυχολογικών εννοιών που αφορούν στην επίδραση της σωματικής άσκησης στην ψυχική διάθεση και υγεία, στην προσωπικότητα και τη συμπεριφορά των ασκούμενων κάθε ηλικίας. Η ενημέρωση γύρω από τη διεθνή έρευνα και βιβλιογραφία. Η κατανόηση των τεχνικών και μέσων μέτρησης της ψυχικής διάθεσης και υγείας. Η εξοικείωση με το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή ερευνητικών εργασιών στο χώρο της άσκησης και ψυχικής διάθεσης και υγείας.

Αξιολόγηση της απόδοσης:

Εργασία, γραπτή δοκιμασία.

Θεματικές ενότητες (διδακτικές ενότητες):

01. Σκοπός και περιεχόμενο της ψυχολογίας της άσκησης.

02. Σύγχρονος τρόπος ζωής και προβλήματα καθιστικής ζωής.

03. Θεωρίες και θεωρητικά μοντέλα που ερμηνεύουν τη σχέση άσκησης και ψυχικής υγείας.

04. Άμεσες και χρόνιες ψυχολογικές επιδράσεις της άσκησης στην ψυχική υγεία (ψυχική διάθεση, κατάθλιψη, άγχος).

05. Πιθανοί βιοψυχολογικοί μηχανισμοί που συντελούν στη θετική επίδραση της άσκησης στην ψυχική διάθεση (υπόθεση ενδορφίνης, σεροτονίνης, νοερεπινεφρίνης, θερμογένεσης).

06. Άσκηση και προσωπικότητα, συμπεριφορά Τύπου Α, εστία ελέγχου συμπεριφοράς.

07. Κίνητρα άσκησης, προσκόλληση, εγκατάλειψη.

08. Ατομικοί και κοινωνικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη συμμετοχή των ατόμων σε προγράμματα συστηματικής άσκησης.

09. Εφαρμογές, προγράμματα.

10. Η άσκηση σε ειδικές ομάδες ατόμων (άτομα με καρδιαγγειακά προβλήματα, παχυσαρκία, ηλικίες, άτομα με ειδικά προβλήματα).

11. Προβλήματα εθισμού στην άσκηση και εξάρτησης.

12. Έρευνα και μελλοντικές κατευθύνσεις.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Biddle, S., & Mutrie, N. (1991). Psychology of physical activity and exercise: A health-related perspective. London: Springer-Verlag.

Morgan, W. (1997). Physical Activity & Mental Health. Washington DC: Taylor & Francis.

Willis, J.D., & Campbell, L.F. (1992). Exercise Psychology. Champaign, IL.: Human Kinetics.

 

4. Εφαρμοσμένη Αθλητική Ψυχολογία

2 δ.μ. (2 ε.ω. Θεωρία)

Διδάσκουσα: Μαρία Ψυχουντάκη, Λέκτορας

Γενικοί στόχοι μαθήματος:

Η διδασκαλία και η χρήση των ψυχολογικών τεχνικών και της συμβουλευτικής για την ανάπτυξη της προσωπικότητας των αθλητών. Η αποτελεσματική αξιοποίηση των ψυχοφυσικών δεξιοτήτων για την αύξηση της απόδοσης των αθλητών και των αθλητικών ομάδων. Η εφαρμογή των ψυχολογικών αρχών στην προπόνηση για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του προπονητή. Η κατανόηση των τεχνικών και μέσων αξιολόγησης των ψυχολογικών δεξιοτήτων. Η εξοικείωση με τα μέσα και τις μεθόδους έρευνας στην εφαρμοσμένη αθλητική ψυχολογία.

Αξιολόγηση της απόδοσης:

Εργασία, γραπτή εξέταση.

Θεματικές ενότητες (διδακτικές ενότητες):

01. Φιλοσοφία, αρχές, ηθικά στάνταρτς

02. Μεθοδολογία έρευνας στην Εφαρμοσμένη Αθλητική Ψυχολογία

03. Ψυχολογικές παρεμβάσεις στον αθλητισμό: Τεχνικές χαλάρωσης (προοδευτική μυϊκή χαλάρωση, αυτογενής εξάσκηση, βιοανάδραση), Γνωστικές τεχνικές (νοερή προπόνηση, γνωστική αναδόμηση σκέψεων, τοποθέτηση στόχων, αυτοδιάλογος, απευαισθητοποίηση), στρατηγικές ενεργοποίησης

04. Πρόγραμμα Ψυχολογικής Προετοιμασίας Αθλητών.

05. Αγωνιστικό άγχος και αντιμετώπισή του

06. Αγωνιστική αυτοπεποίθηση και ανάπτυξή της

07. Κατάθλιψη και αντιμετώπισή της

08. Βελτίωση προσοχής και αυτοσυγκέντρωσης

09. Τοποθέτηση στόχων - Ανάπτυξη κινήτρων

10. Θέματα κοινωνικής αθλητικής ψυχολογίας (ηγετική συμπεριφορά, επικοινωνία, συνοχή ομάδας, κοινωνική διευκόλυνση)

11. Αγωνιστικός αθλητισμός στη νεαρή ηλικία: Ένα εκπαιδευτικό μοντέλο

12. Πρόωρο τέλος της αθλητικής καριέρας, τερματισμός αθλητικής καριέρας - "κοινωνική επανένταξη".

13. Ψυχολογική υποστήριξη τραυματισμένων αθλητών

14. Διατροφικές διαταραχές στον αγωνιστικό αθλητισμό

15. Ψυχολογική αξιολόγηση αθλητών (διαδικασία - μέσα)

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Bull, S.J., Albinson, J.G., & Shambrook, J.C. (1996). The mental game plan: Getting psyched for sport. Brighton: Sport dynamics.

Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (1997). Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers. New York: Wiley.

Williams, J.M. (1998). Applied sport psychology: Personal growth to peak performance. Mountain View, CA: Mayfield.

 

5. Αθλητική Ηθική

2 δ.μ. (2 ε.ω. Θεωρία)

Διδάσκων: Ι. Ζέρβας, Καθηγητής

Γενικοί στόχοι μαθήματος:

Η κατανόηση των εννοιών που αφορούν στην ηθική του αθλητισμού. Η ενημέρωση γύρω από τη διεθνή έρευνα και βιβλιογραφία. Η εξοικείωση με το σχεδιασμό και τη διεξαγωγή ερευνητικών εργασιών σε θέματα ηθικής του αθλητισμού.

Αξιολόγηση της απόδοσης:

Εργασία, γραπτή εξέταση.

Θεματικές ενότητες (διδακτικές ενότητες):

01. Ηθική σκέψη στον αθλητισμό.

02. "Ευ αγωνίζεσθαι”. Ανάλυση των ηθικών αρχών και κανόνων.

03. Δικαιοσύνη, εντιμότητα, υπευθυνότητα, ωφελιμότητα.

04. Θετικές και αρνητικές αθλητικές αρχές.

05. Εφαρμογή των ηθικών αρχών και κανόνων.

06. Άμιλλα, συναγωνισμός, ανταγωνισμός.

07. Ηθική ανάπτυξη, ανάπτυξη του χαρακτήρα (ψυχαναλυτική προσέγγιση – Φροϋδική - μετα-φροϋδική ψυχαναλυτική θεωρία, Πιαζέ, Bandura - θεωρία κοινωνικής μάθησης, Kohlberg - επίπεδα και στάδια ηθικής ανάπτυξης).

08. Παραβίαση των αθλητικών κανόνων, τρομοκρατία και βία στον αθλητισμό, άσκηση ψυχολογικής βίας.

09. Οι αξίες της νίκης και ήττας.

10. Εργογενικά μέσα στον αθλητισμό.

11. Ηθικές επιπτώσεις της υπερπροπόνησης.

12. Εμπορευματοποίηση, επαγγελματισμός.

13. Ισότητα και ρατσισμός.

14. Ηθικά αίτια αθλητικής εγκατάλειψης, αποκλεισμός.

15. Ηθικά διλήμματα.

16. Αθλητική διαπαιδαγώγηση. Η φυσική αγωγή και ο αθλητισμός ως παράγοντες ηθικής ανάπτυξης.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Ζέρβας, Ι. (1992). Η επιθετικότητα και η βία στον αθλητισμό. Στο «Η επιθετικότητα στην οικογένεια, στο σχολείο, και στην κοινωνία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, σ. 308-320.

Lumpkin, A., Stoll, S.K., & Beller, J.M. (1994). Sport Ethics-Applications for Fair Play. St. Louis: Mosby.

Telama, R. (1999). Moral development. In Y.V. Auweele, Bakker, F. Biddle, S, Durand, M. & Seller, R. (Eds), Psychology for Physical Educators (pp321-342). Champaign Ill.: Human Kinetics.

<< Επιστροφή στα Περιεχόμενα

  
© 2000, University of Athens - Faculty of Physical Education and Sport Science
Επισκέπτες από 10/10/2005 Site statistics